Naib Canselor UMS Pesan Graduan Bayar Balik PTPTN

KOTA KINABALU: Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS), Profesor Datuk Dr. Kasim Mansor mengingatkan para graduan untuk tidak lupa menunaikan tanggungjawab membuat pembayaran balik semula pinjaman kepada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Menurutnya, pembayaran itu bagi memastikan dana negara mencukupi untuk menampung pelajar-pelajar lain yang masih menuntut dan bakal masuk ke universiti.

“Fungsi utama PTPTN adalah untuk menguruskan pembiayaan kewangan dan pinjaman pelajaran pengajian tinggi kepada mahasiswa yang sedang melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi awam dan swasta di Malaysia.

“Ia telah membantu graduan dari sejak awal menjejakkan kaki ke universiti sehinggalah berjaya bergraduasi.

“Oleh itu, graduan perlu mengutamakan bayaran balik PTPTN setelah mendapat pekerjaan kelak,” ujarnya dalam sidang media pada Majlis Konvokesyen UMS ke-24.

Kasim berkata, pembayaran itu juga bagi mengelakkan graduan menghadapi kesulitan pada masa akan datang.

“Kegagalan untuk membuat pembayaran boleh menyebabkanmereka boleh disenarai hitam oleh institusi perkhidmatan kewangan yang lain.

“Atau dalam senario yang lebih jauh, kita risau mereka juga mungkin berdepan dengan tindakan undang-undang.

“Jadi saya ingin berpesan sekali lagi, agar apabila graduan sudah memperoleh pendapatan atau bekerja kelak, utamakan pembayaran semula pinjaman PTPTN,” katanya.

Kasim turut mengucapkan tahniah kepada 4,298 orang graduan yang bergraduasi pada Majlis Konvokesyen UMS Kali ke-24.