Pusingan Akhir Piala BMR Bermula Esok

KOTA KINABALU: Lapan perlawanan berlangsung pada hari pertama pusingan akhir Kejohanan Bola Sepak SAFA Piala BMR B18  di empat venue berasingan esok.

Dalam Kumpulan A, pasukan Pantai Barat akan menentang Pantai Barat Selatan di Stadium Penampang mulai jam 7.30 pagi, disusuli dengan perlawanan antara Pantai Timur Utara dan Pantai Barat Timur jam 9.00 pagi.

Perlawanan seterusnya di venue sama, Pantai Barat Timur akan menghadapi Pantai Barat Selatan jam 4.30 petang manakala Pantai Barat akan melawan Pantai Timur Utara di padang SAFA jam 4.30 petang.

Manakala dalam Kumpulan B, Pantai Barat Utara akan menentang Zon Tengah di padang sintetik Likas jam 7.30 pagi dan Pantai Timur Selatan akan bertemu Pedalaman Atas di padang sintetik Likas jam 9.00 pagi.

Dua perlawanan pada sebelah petang, Pantai Barat Utara akan berhadapan Pantai Timur Selatan di venue yang sama jam 4.30 petang dan Zon Tengah akan melawan Pedalaman Atas di padang sintetik UMS jam 4.30 petang.

Pada keesokan harinya (Sabtu), hanya empat perlawanan diadakan di dua venue berasingan.

Pasukan Pantai Barat akan bertemu Pantai Barat Timur dalam Kumpulan A di Stadium Penampang mulai jam 7.30 pagi manakala Pantai Barat Selatan akan menentang Pantai Timur Utara di venue yang sama jam 9.00 pagi.

Dalam Kumpulan B, Pantai Barat Utara akan menghadapi Pedalaman Atas di padang sintetik UMS jam 7.30 pagi dan Zon Tengah akan melawan Pantai Timur Selatan di venue yang sama jam 9.00 pagi.

Pada sebelah petang upacara perasmian akan berlangsung di padang SAFA dan ia akan disempurnakan oleh Presiden SAFA, Datuk Seri Panglima Bung Moktar Radin sendiri.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan SAFA, Azman Mastar memberitahu, tiada perlawanan diadakan pada sebelah petang memandangkan semua pasukan yang bertanding di grand final dikehendaki untuk menghadiri majlis perasmian.

Katanya, upacara perasmian dijalankan di padang SAFA berikutan Stadium Likas tidak dapat digunakan pada hari tersebut walaupun perancangan awal penganjur untuk mengadakan majlis perasmian di stadium berkenaan.

Bagaimanapun, pemindahan upacara perasmian itu tidak akan menjejaskan kemeriahan kejohanan yang pertama kali diadakan itu.

Azman yang juga Penolong Setiausaha Agung SAFA, berkata kepimpinan tertinggi SAFA dan beberapa orang kenamaan negeri dijangka hadir pada majlis itu.

Beliau berharap mereka yang menghadiri majlis perasmian itu supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan pihak berkuasa dan sentiasa memakai pelitup muka.