Sabah kini fokus tarik pelancong India – Joniston

KOTA KINABALU: Sabah sedang menggiatkan usaha untuk menarik pelancong India memandangkan mereka mewakili pasaran keluar yang paling pesat berkembang.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri Datuk Joniston Bangkuai, berkata industri pelancongan negeri terlalu bergantung kepada pelancong China sebelum pandemik dan ia kini perlu mempelbagaikan pangkalan pelanggannya.

Katanya, lebih 6,000 pengunjung India datang ke Sabah sebelum pandemik pada 2019, menunjukkan minat yang jelas untuk melawat rantau ini dan walaupun bilangannya sederhana, ia masih petanda yang baik. 

“Sabah terkenal dengan pelancongan berasaskan alam semula jadi, tetapi kami juga menawarkan produk mewah dan pengalaman perjalanan yang unik yang akan menarik pelawat dari India. Mereka berbelanja besar jadi kami mahu menarik mereka ke sini.

“Yakinlah Lembaga Pelancongan Sabah sedang giat mengejar pasaran India dan kami berharap dapat melihat peningkatan ketibaan yang stabil pada tahun akan datang.

Saya yakin hubungan langsung antara India dan Sabah akan diwujudkan pada masa depan apabila terdapat peningkatan jumlah pelancong India,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Mengenai kekerapan penerbangan semasa, Joniston berkata terdapat 163 penerbangan sambungan mingguan antara Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu tersedia melalui MAS, AirAsia dan Batik Air.

Beliau juga menyatakan 3,247 pelancong dari India tiba di Sabah antara Januari dan Oktober tahun ini.