Kumpulan ajaran sesat tiga warga asing ditahan

KINABATANGAN: Tiga warga asing yang menyebarkan ajaran ilmu batin dan kebal di beberapa ladang di negeri ini ditahan di Ladang Bukit Kertam, Kota Kinabatangan, semalam.

Tangkapan itu dilakukan oleh pasukan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM).

Komander ESSCOM, Deputi Komisioner Hamzah Ahmad berkata, tiga pendatang asing tanpa izin (PATI) yang tidak memiliki dokumen pengenalan diri yang sah itu dipercayai menyebarkan ajaran ‘Wali Tujuh’.

Berdasarkan siasatan, kumpulan Wali Tujuh itu mempunyai 20 orang pengikut terdiri daripada warga asing yang merupakan pekerja ladang.

“Risikan awal mendapati kumpulan ini diketuai oleh seorang guru dengan dibantu oleh dua individu.

“Kumpulan ini mula bergiat aktif sejak tiga bulan lalu dengan membawa ajaran ilmu batin dan kebal. Ajaran ini berkembang pantas dan menarik penyertaan pekerja ladang khususnya warga asing di sekitar Lahad Datu dan Kinabatangan.

“Turut dirampas semasa serbuan adalah beberapa barang peribadi milik salah seorang individu yang ditahan iaitu kalendar putikaan, pisau, senjata jenis lastik dan pelbagai jenis tangkal,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Kesemua suspek ditahan di Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) Kinabatangan untuk siasatan lanjut dan kes turut disiasat mengikut Seksyen 6(1)(c), Akta Imigresen 1959/63.

Justeru, Hamzah menasihatkan orang ramai agar tidak terpengaruh dengan ajaran atau dakyah baharu yang boleh menimbulkan ketidakharmonian dalam kalangan masyarakat setempat.

“Tindakan tegas tanpa kompromi akan diambil terhadap mana-mana individu dan kumpulan yang sengaja mengganggu-gugat ketenteraman awam dan keselamatan di negara ini, terutama di kawasan Zon Selamat Timur Sabah (ESSZone),” katanya.