Kabinet bersetuju hidupkan semula Lembaga Padi dan Beras Sabah

KOTA KINABALU: Kabinet negeri bersetuju untuk menghidupkan semula Lembaga Padi dan Beras Sabah sebagai sebahagian daripada inisiatif meningkatkan pengeluaran makanan dan memastikan keselamatan makanan di negeri ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Hajiji Noor berkata, kebangkitan semula Lembaga Pengarah adalah penting memandangkan Sabah kini mengimport kira-kira 70 peratus daripada keperluan berasnya.

“Sabah perlu meningkatkan sara diri makanannya dan kita akan dapat melakukannya dengan kebangkitan Lembaga Padi dan Beras Sabah.

“Kabinet Negeri akan mengemukakan syor kepada Yang Dipertua Negeri untuk kelulusan penubuhan Lembaga Padi dan Padi Sabah seperti yang termaktub dalam Seksyen 3 Enakmen Lembaga Hasil Pertanian 1981,” katanya pada pasca mesyuarat kabinet di Menara Kinabalu, hari ini.

Ketua Menteri juga berkata, Kabinet Negeri juga bersetuju memberi kebenaran khas kepada pelabur yang beroperasi di taman perindustrian di negeri ini untuk menyediakan kemudahan penjanaan kuasa untuk kegunaan mereka sendiri.

“Langkah ini penting untuk menarik pelabur dan mengekalkan mereka yang sudah beroperasi terjejas akibat isu elektrik,” katanya.

Hajiji berkata, dalam usaha untuk mengurangkan permintaan tenaga di Sabah, Kabinet juga telah memutuskan untuk membenarkan rumah kedai, bangunan dan premis kediaman memasang sistem tenaga solar tanpa mendapatkan kelulusan daripada Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB).

Mengenai program Rumah Keduaku Sabah (SBH-MM2H), Jemaah Menteri juga telah meluluskan had umur pemohon kepada 30 tahun ke atas dan membenarkan peserta program itu menjual hartanah mereka selepas lima tahun dengan syarat mereka perlu membeli rumah baharu berharga tidak kurang daripada RM600,000.