KSTI jalin kerjasama bersama MCMC tingkatkan liputan internet kawasan luar bandar – Mohd Arifin

KOTA KINABALU : Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (KSTI)  bersedia meningkatkan serta memperluaskan liputan internet membabitkan kawasan luar bandar dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

Menterinya, Datuk Mohd Arifin Mohd Arif berkata, melalui Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA), beberapa rangka kerja dirancang termasuk pembinaan menara baharu, penaiktarafan menara sedia ada kepada perkhidmatan 4G.

Katanya, peluasan penyediaan perkhidmatan gentian optik dan penyediaan jalur lebar satelit termasuk 281 daripada 647 menara yang dirancang disiapkan manakala sebanyak 4,473 daripada 4,486 stesen pemancar dirancang untuk dinaiktaraf kepada 4G.

“Setakat suku keempat tahun 2023, peratusan liputan jalur lebar mudah alih di kawasan berpenduduk di negeri Sabah meningkat kepada 90.59 peratus berbanding 73.41 peratus sebelum pelaksanaan Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA) pada suku kedua 2020.

“Peratusan liputan 5G di kawasan berpenduduk Sabah mencapai 68.1 peratus sekali gus mengambil maklum atas kelewatan projek JENDELA yang dihadapi di seluruh negeri Sabah,” katanya dalam ucapan Pengulungan pada Mesyuarat Penggal Kelima Dewan Undangan Negeri yang Ke-16, di sini hari ini.

Mohd Arifin berkata, pihak kementerian sedang memantau isu kelewatan ini melalui Jawatankuasa Teknikal Pembangunan Infrastruktur Teknologi Digital Negeri Sabah.

“Kementerian ini melalui MCMC telah banyak membuat libat urus dengan beberapa agensi kerajaan negeri dan persekutuan demi memastikan semua kekangan yang dihadapi oleh pembina menara dalam melaksanakan projek JENDELA dapat diatasi.

“Beberapa status pelaksanaan Projek JENDELA di DUN Bongawan, Senalang, Sulabaya, Bugaya dana Gum-Gum telah menyiapkan beberapa menara telah pun siap sekali gus beroperasi mengikut jadual yang ditetapkan,” jelas Mohd Arifin.

Menurutnya, selain daripada Pelan JENDELA, Kementerian Komunikasi melaksanakan projek yang memfokuskan kawasan sekitar sekolah dan berpenduduk di negeri ini iaitu Point of Presence (PoP).

“Projek ini menyediakan infrastruktur jalur lebar menggunakan kaedah PoP hab gentian optik dan mampu meningkatkan kesalinghubungan digital. Pada Fasa 1, kesemua 67 projek ini telahpun disiapkan.

“Fasa Dua kini sedang dalam pelaksanaan dimana sebanyak 12 daripada 636 PoP telah siap dan beroperasi, manakala selebihnya masih dalam pelaksanaan sehingga tahun 2025,” katanya.